...............................................
ATENCIÓ!
Aquí teniu un vídeo de la Universitat de Deusto sobre la importància de la lectura en família. Malgrat en el vídeo surten infants petits, les seves orientacions van adreçades fins als 9 anys.
Què vol dir això? Doncs que malgrat ens sembli que els nostres fills i filles "ja saben" llegir i escriure és molt important que continuem acompanyant-los en la lectura.
Amor a la lectura
Una imatge que entendran molts pares i mares, seria bo que la lectura fos donada com un "do", una fada alegre i bondadosa podria venir al bres dels nostres fills i encomanar-lis l'amor per la lectura. Sense més! Després ja vendria aprendre a llegir i escriure però tots estaríem tranquils, tendríem la seguretat que al nostres infants els agradaria molt llegir i que tot vendria rodat.
Però no sempre és així! Les fades no passen per les nostres llars per atorgar-nos aquests dons, no. La veritat és molt més feixuga. Llegir és un camí difícil per alguns alumnes i en ocasions, malgrat han apres a llegir bé, la lectura no els enganxa.
La influencia de la família és molt important, no és l'única, això és clar, tenim els casos de germans que en ocasions són ben diferents però la xarxa és plena de missatges que van en aquesta direcció:
I des de ben petits!
Llegiu pels vostres fills,
llegiu amb els vostres fills....
..............................................................................................
SÍ PERÒ, I QUÈ HI HA DE LA MEMÒRIA?
Com incrementar
la memòria quan llegim? La memòria lectora ens ajuda també a estudiar?
La
lectura és un hàbit molt important, no ens cansarem de repetir-ho, per diverses raons: incrementa el nostre
vocabulari, desenvolupa la imaginació, recrea idees i emocions, ens ajuda a
evocar i connectar-nos amb els nostres records i, increïblement, augmenta la
memòria.
Molts dels nostres infants no saben què fer en el seu temps lliure, no obstant això, hi ha una activitat que fomentarà la seva imaginació; al principi, pot dificultar-se-la, la fase d’ajuntar les lletres i amb elles originar les paraules que crearan imatges en la seva ment és molt important, però, en breu, els resultats es manifestaran.
Molts dels nostres infants no saben què fer en el seu temps lliure, no obstant això, hi ha una activitat que fomentarà la seva imaginació; al principi, pot dificultar-se-la, la fase d’ajuntar les lletres i amb elles originar les paraules que crearan imatges en la seva ment és molt important, però, en breu, els resultats es manifestaran.
Com
fer llavors per incrementar la seva memòria quan llegeix?
Abans de començar a llegir és important que l’infant tingui una idea prèvia del tema de la lectura. Que formuli hipòtesis del que trobarà i cerqui informació de la lectura que li han recomanat.
Comprendre el que s'està llegint, facilita el procés de memorització: cal procurar que no passi al paràgraf següent si no ha comprès l'anterior.
Una forma de recordar paràgrafs dins d'una lectura és col·locant un “Pòsit” quan ha comprès la lectura o quan aquesta pàgina tingui informació important per treballar. D'aquesta manera és molt més fàcil recordar el que s'ha llegit.
Que relacioni el que diu l'oració o paràgraf amb la idea central. Si llegeix d'aquesta manera aprofitarà el seu temps i captarà la idea més fàcilment. També retindrà el material d'una forma més efectiva i per més temps.
Quan estigui llegint, ajudi-ho a evocar i pensar amb imatges, ja que la imaginació i el pensament estan units. Amb aquesta tècnica recordarà successos o episodis d'un determinat tema.
Una vegada que aconsegueixi associar el llegit amb imatges, pot exagerar determinats trets, a manera de caricatura; també podrà donar-li moviment, com si fos una pel·lícula.
Mentre llegeix pot escriure dues o tres paraules en una targeta, o elaborar algun esquema similar a un petit resum. És important que revisi constantment les seves notes per augmentar el nombre de repeticions-fixacions i aconsegueixi que l'oblit mai arribi.
Cal ajudar-ho a generar analogies, metàfores que ajudin a associar les idees que van sorgint al llarg de la lectura. Una vegada llegit el material, és important que faci un alt i repeteixi en veu alta, amb les seves pròpies paraules, el que ha entès. Pot fer-ho en finalitzar la pàgina o el capítol. Això contribueix al fet que formi en la seva ment una imatge clara i més completa del material.
Escriurà també, en poques paraules, les idees principals. Mentre més condensada sigui la idea, millor. Això també augmentarà la seva eficiència en aquesta tasca.
Abans de començar a llegir és important que l’infant tingui una idea prèvia del tema de la lectura. Que formuli hipòtesis del que trobarà i cerqui informació de la lectura que li han recomanat.
Comprendre el que s'està llegint, facilita el procés de memorització: cal procurar que no passi al paràgraf següent si no ha comprès l'anterior.
Una forma de recordar paràgrafs dins d'una lectura és col·locant un “Pòsit” quan ha comprès la lectura o quan aquesta pàgina tingui informació important per treballar. D'aquesta manera és molt més fàcil recordar el que s'ha llegit.
Que relacioni el que diu l'oració o paràgraf amb la idea central. Si llegeix d'aquesta manera aprofitarà el seu temps i captarà la idea més fàcilment. També retindrà el material d'una forma més efectiva i per més temps.
Quan estigui llegint, ajudi-ho a evocar i pensar amb imatges, ja que la imaginació i el pensament estan units. Amb aquesta tècnica recordarà successos o episodis d'un determinat tema.
Una vegada que aconsegueixi associar el llegit amb imatges, pot exagerar determinats trets, a manera de caricatura; també podrà donar-li moviment, com si fos una pel·lícula.
Mentre llegeix pot escriure dues o tres paraules en una targeta, o elaborar algun esquema similar a un petit resum. És important que revisi constantment les seves notes per augmentar el nombre de repeticions-fixacions i aconsegueixi que l'oblit mai arribi.
Cal ajudar-ho a generar analogies, metàfores que ajudin a associar les idees que van sorgint al llarg de la lectura. Una vegada llegit el material, és important que faci un alt i repeteixi en veu alta, amb les seves pròpies paraules, el que ha entès. Pot fer-ho en finalitzar la pàgina o el capítol. Això contribueix al fet que formi en la seva ment una imatge clara i més completa del material.
Escriurà també, en poques paraules, les idees principals. Mentre més condensada sigui la idea, millor. Això també augmentarà la seva eficiència en aquesta tasca.
...................................................................................................
què puc fer?
Abans de res, dialogar. Intentar esbrinar les
causes, i no forçar, no obligar a gaudir amb alguna cosa que en principi no
li agrada. Una vegada detectat el problema, podrem actuar.
Encara que de vegades resulti complicat, mai hem d'abandonar la labor d'estímul i orientació.
Encara que de vegades resulti complicat, mai hem d'abandonar la labor d'estímul i orientació.
Caldrà fer ús de la nostra imaginació i de la
nostra habilitat per utilitzar tots els recursos a l'abast.
Aquests són alguns consells que poden orientar en
aquests casos:
- Sempre cal
prevenir. En el període en què els nens ja coneixen el codi però encara no
llegeixen amb soltesa, és convenient continuar al seu costat. El
cansament pot vèncer-los. Estar sempre a prop, observar el seu comportament i
tenir preparades algunes idees per a aquestes ocasions pot donar bons
resultats: llegir junts, sorprendre'ls amb nous llibres, acudir junts a les
activitats de llibreries i biblioteques...
Aquesta imatge sovint deixa de donar-se a les famílies quan els pares pensen que el seu fills ja "saben llegir". Llegir és molt més complex que desxifrar un codi. Cal seguir acompanyant els nostres fills durant molt de temps; més enllà dels seus primers anys d'escolarització!
- Fer de la lectura una activitat imprescindible. Nombroses activitats de la vida quotidiana poden portar-nos als llibres. Es tracta de buscar aquests moments en què els llibres o llegir és necessari o pot ser un complement inesperat per a la seva activitat: preparar un viatge; fer una visita al zoològic, a un museu o a una exposició; anar a dinar, veure una pel·lícula; aprendre manualitats...

- Tractar
d'involucrar als seus amics. Si alguns dels seus amics són bons lectors, podrem
suggerir activitats que siguin de gran ajuda: convidem als amics a llegir a
casa, organitzem un club de lectura, estiguem atents a la programació
d'activitats de la biblioteca o de la llibreria perquè vagin plegats...
Atenció a aquest pòster!
Però,
on pot haver-hi dificultats?
La lectura és un procés complex en el qual estan involucrades habilitats molt diverses. En els inicis de la lectura i durant tota l'escolaritat, nens i joves poden trobar dificultats en destreses diverses que no hagin desenvolupat adequadament.
Alguns exemples de dificultats freqüents dels
nostres fills en relació amb la lectura són:
- No saben exactament per a què estan llegint,
quin contingut van a trobar en el text o quina informació han de buscar.- No tenen suficient experiència amb els diferents tipus de text com per trobar, amb rapidesa i seguretat, el contingut o la informació desitjats. No saben localitzar en quina part del text està l'essencial.
- No saben prou sobre el tema tractat. En aquests casos, pot ser que siguin capaços de desxifrar el text, però no de comprendre-ho.
- No tenen automatitzat el procés de desxifrat i, com a conseqüència, han de realitzar un gran esforç en la traducció de les lletres a sons, la qual cosa els impedeix centrar-se en la comprensió. No busquen significats sinó lletres.
- Tenen dificultats per comprendre un nombre significatiu de paraules i per interpretar frases complexes.
- No són conscients de si estan seguint el fil argumental o no. No són capaços de controlar la comprensió i, per tant, no utilitzen cap estratègia per resoldre els seus problemes.
- Pot ser que, fins i tot si son conscients que s'han perdut, desconeguin la causa: una paraula desconeguda, una frase complicada, una distracció...
- Davant problemes de comprensió, no saben per on seguir o què fer. No coneixen la varietat de mecanismes que poden ser útils per solucionar els seus problemes: rellegir, llegir el context, consultar un diccionari o un altre llibre especialitzat, preguntar a un company...
- No són capaços de veure el text com a unitat, es queden amb idees soltes. Els resulta molt difícil fer un resum.
Amb freqüència, els
problemes de lectura poden estar inclosos dins diverses d'aquestes habilitats.
Tractar de conèixer on està la dificultat serà un primer pas per poder donar
una orientació davant aquestes situacions.
Font : LEER.es
...................................................
INICI DE LECTURA EN FAMÍLIA!
Molts pares i mares som conscients que el gust per la lectura és un dels
hàbits més positius que podem transmetre als nostres fills, perquè els infants lectors acostumen a ser més bons estudiants i, especialment,
perquè sabem que la lectura els proporcionarà moltes hores de companyia i
de satisfacció al llarg de les seves vides. INICI DE LECTURA EN FAMÍLIA!
Però… com podem fer fills
lectors? No hi ha cap mètode infal·lible, però sí alguns consells útils que cal tenir en compte. Aquesta pàgina va dedicada a totes les famílies preocupades per la lectura dels seus fills. És un espai per compartir idees i estratègies. Vos hi esperam!
La
lectura és un instrument fonamental en el procés de coneixement i de
maduració personal dels vostres fills. Les bones lectures poden deixar
empremta, desperten aficions i interessos nous, eduquen la
sensibilitat, faciliten el desenvolupament de la fantasia i de la
creativitat, ens proporcionen nous coneixements i ens ajuden a entendre
altres formes de viure i de pensar. D'altra banda, els bons lectors
acostumen a ser bons estudiants, mostren més disposició a atendre les
explicacions, es concentren més, augmenten la capacitat de retenir i
memoritzar, i comprenen i assimilen amb rapidesa els conceptes nous.
Despertar l'hàbit lector
Aconseguir
que els vostres fills obtinguin l'hàbit de lectura depèn, en gran
mesura, de la vostra tasca. L'escola té un paper molt important en
l'aprenentatge i el foment de la lectura dels vostres fills, però el
gust per llegir va més enllà i no es podrà aconseguir plenament sense la
vostra col·laboració. És important fomentar la lectura en els nens des
dels primers mesos de vida i acompanyar-los en tot el procés.
Tot seguit us presentem una sèrie de recomanacions que us poden ajudar a aconseguir que els vostres fills trobin el gust per la lectura:
Una imatge adequada pel dia de reis!
...............................................................................................
Tot seguit us presentem una sèrie de recomanacions que us poden ajudar a aconseguir que els vostres fills trobin el gust per la lectura:
- Intenteu que us vegin llegir a casa. Aquest és el primer pas que heu de fer com a pares: el contagi més eficaç és l'exemple.
- Llegiu en veu alta als vostres fills quan són petits. D'aquesta manera l'infant associarà els llibres amb una experiència de benestar i despertareu en ells l'emoció i l'interès cap als llibres.
- Practiqueu la lectura de deu a vint minuts cada dia amb ells. És més beneficiós llegir un temps curt cada dia que no pas llegir una hora seguida un cop a la setmana. A més d'ajudar-los a desenvolupar l'hàbit lector, els vostres fills us agrairan aquesta estona de dedicació i acompanyament diari.
- Valoreu el vostre fill quan estigui llegint, d'aquesta manera el motiveu perquè ho segueixi fent i consolideu el seu hàbit lector.
- Cal que tingueu a casa llibres que els interessin perquè són l'instrument més poderós per convidar a la lectura. Els vostres fills han de descobrir que es llegeix per aprendre, però també per passar-ho bé, per plaer i per distracció.
- És important que disposeu d'un lloc agradable per llegir amb llum adequada, amb tranquil·litat i sense sorolls que poden distreure la lectura.
- Ajudeu-los a planificar un temps per a la lectura i penseu que fora de casa també hi ha llocs i moments per llegir: a la biblioteca, a l'autobús, a la consulta mèdica…
- Doneu-los a conèixer altres formats, com els llibres digitals, els blocs, les pàgines web… com una manera diferent d'acostar-se a la lectura.
- Interesseu-vos per les seves lectures de classe i compartiu-les amb tanta naturalitat com pugueu, sense convertir-les únicament en un deure escolar.
- Feu amb ells activitats al voltant dels llibres, com ara dibuixar sobre els personatges dels llibres que llegeix, anar al teatre o al cinema a veure obres relacionades amb llibres.
- Mireu amb els vostres fills pel·lícules basades en llibres. Quan alguna pel·lícula els agradi molt, aprofiteu per explicar-los que està basada en un llibre que inclou moltes més coses que no apareixen en la pel·lícula per falta de temps. Podrà ser una motivació per a la lectura. Consells extrets de: http://www20.gencat.cat/portal/site/familiaescola/menuitem.5b21aabe12191ad9aacf3010b0c0e1a0/?vgnextoid=a063ede29681f310VgnVCM2000009b0c1e0aRCRD&
Una imatge adequada pel dia de reis!
...............................................................................................
hola biblionins soc AARON de 4A ivolia dor qu els conte de biblionins son divartits ami magraderia que anau gafar un llibre
ResponEliminaHola biblionins m'agrada molt el vostre blog,els contes,les histories...tot.
ResponEliminaVALENTINO 4t A Dijous 13 Febrer 2014
HOLA BIBLIONINS DEMÁ VE LA REINA CARNESTOLTES!PENTURE MOS DU UN LLIBRE PER SA BIBLIO¡ADEU FINS DEMÁ BIBLIONINS.
ResponEliminaJAUME OLMO.
Hola Sacra, te tenim que donar les grácies per haver crear Biblionins.
ResponEliminaLa veritat es que ha quedar molt bonic.
Hugo Escudero 3rB
Hola Sacra,m'encanta Biblionins.Cada dia si puc venc,i aixi seguiré!
ResponEliminaBernat Sampol Oliver 3rB
Bones som n'Aina Guasp, m'encanta llegir, sempre venc a Biblionins els divendres, sempre teng a casa llibres per llegir.
ResponEliminaAina Guasp 3rB
Hola BIBLIONINS som na Desiree de 3rA m`agrade molt se feina que feis se me va germana davagades va i avegades no .Adeu a tots i totes
ResponEliminaDESIREE 3rA
HOLA SOM EN MIQUEL ROMAN DE 3rA. M'HA AGRADAT MOLT COM HEU DECORAT SA BIBLIOTECA. ENHORABONA COMISIO.
ResponEliminaHola BIBLIONINS, som en Sergi Campins de 3r A, m'ha agradat molt aquest blog, perque hi ha enllaços, videos i fotografies molt divertits.
ResponEliminaEnhorabona!!!!!!
Hola soc na Maria del mar i vos vui dervos que na Sacra a gut de fer molte faina. Adeu
ResponEliminaBon dia Sacra, aquest blog m'agrada molt. Has fet molta feina per fer-lo.
ResponEliminaPau Ramis.
Adéu Sacra.
Hola Biblionins som na Desiree de 3rA m´agradad molt es blog que feis segur que abreu fet molta de feina. Adeu Sacra
ResponEliminaDesiree Sánchez Alba 3rA.
Hola Biblionins avui hem anat a veure un conte i m´ágradat molt Sacra es conte que mos has contat a Biblionins i se decoracio molt molt guapa . Adeu Sacra i a tots i totes
ResponEliminaDesiree Sánchez Alba 3rA.
Hola Biblionins som na Desiree es antre die varem henar a Biblionins a veure un conte i era molt divertit . Adeu Sacra i tots i totes , feliç any nou
ResponEliminaDESIREE SANCHEZ ALBA 3rA.
hola Sacra com estas
ResponEliminala pagina de biblionins es molt divertida i se pot fer moltes coses gracies a tu
Biblionins va atope i jo ho se perque tots els dies que hi ha biblionins jo hi vaig.
ResponEliminaAtope biblionins
Aina G.4tb
Hola Sacra, la pagina "lectura en família" me encanta i es divertida. A ca meva la mirare mirare me a fondo.
ResponEliminaADEU!!!Bernat 4tb
Hola Biblionins aquesta pagina es molt chula sobretot els enllaços de lectura es lo mas adeu seguiu aixi BIBLIONINS!
ResponEliminasom en Joan de 4rB
Hola Sacra.
ResponEliminaJo amb els meus amics ens deixam els llibres. Aixi compartim els llibres que ens agraden i de vagades volem es maiteixos!
Hola Sacra m' agrada molt la lectura en família perquè es una manera de passar el temps.
ResponEliminaMoltes gracies!!!
:)
Ruben Vicente Simo 4TB
Hola Biblionins soc n´Irina, vos volia dir que equest blog cada vegada ceda millor que millor.
ResponEliminaM'encanten els jocs cada dia cuant entr a nel blog de la meva classe aprofit per mirarlo i veig molts de canvis.
¡M'encanta BIBLIONINS!
IRINA FERNANDEZ BARCELO 3rA
Hola Sacra els nins de biblionins han fet molta feina i m'ha agradat molt.Adeu Sacra Pau Ramis.
ResponEliminaHOLA SACRA T'HO DIRE ARA SACRA M'AGRADA DIVERTIR-ME AMB TU.
ResponEliminaMIQUEL ROMAN
BONES TARDES SACRA
He llegit el blog de biblionins,m'hagradat molt la feina que han fet.
ResponEliminaAdeu.
Pau Ramis.
AQUESTA SETMANA HE DUIT A CASA UN LLIBRE DE CONSTRUCCIONS DE LEGO.
ResponEliminaM'HA AGRADAT MOLTISIM .
MIQUEL ROMAN
Les idees que ens proposes son genials, estic ajudant a la meva germana a comançar a llegir.
ResponEliminaSom n'Aina Guasp Tripiana de 5éB.
perque un llibre sigui dificil mai te tens que rendir tens que intenta
ResponEliminarLucia Periañez Morcilo5èA
Hola som en Pau Ramis de 4tA,el meu germa i jo hem vist el video del gran llibre de les pors.Ens ha llevat la por que ens quedaba.
ResponEliminaHola soc en Mateu de 5B gracies a la comisio de biblionins per acollirme i ala escola per fer-la servir la biblionins.
ResponEliminaMateu 5B
Esteim de torn a biblionins.No entre ningu. Come to biblionins-kommen biblionins-來吧biblionins.
ResponEliminabernat 5èB
Hola Sacra ens ha agradat molt
ResponEliminasa pagina web de Biblionins.
Aina i Azahara.
UNA PETÓ MOLT GROS. ADEU FINS DEMÀ.
Hola soc en Mateu de bibilionins i os recomenam entrar a biblionins a la hora de pati
ResponEliminaHola,
ResponEliminaaquest darrer dimecres de novembre, (dia 30) hi haurà una 2a contada de acudits a carrec den Bernat Sampol i Mateu Vidal.
adeu!!!