diumenge, 4 de maig del 2014

LLEGIR AMB SENTIT. SANT JORDI A L'ESCOLA!

L'escriptura i la lectura formen part de la vida de l'aula: l'alumnat dedica una gran part del temps d'estada a l'escola a escriure i a llegir, i els mestres dedicam molts recursos, esforços i hores de feina perquè els infants assoleixin un nivell òptim en la comprensió i I'elaboració de textos. 

Calia cercar una manera competencial que fos d'impacte general: LLEGIR  PER A LA COMUNITAT EDUCATIVA. Llegir amb sentit i amb un objectiu clar, una finalitat aparentment festiva com és la celebració del dia de Sant Jordi a l'escola. 

I així ho vàrem fer. Una diada dedicada a llegir i a contar contes, per a tota l'escola,  per a tothom que volgués escoltar, imaginar, entrar dins el món dels llibres...

De llegir davant dels altres, però, no se n’aprèn en un dit i fet. Força alumnes finalitzen la seva escolaritat sense saber-ne, i és una llàstima. Un nombre important de persones adultes tampoc en saben. És urgent tornar a situar la lectura en veu alta en el lloc que es mereix ja que la lectura expressiva, té un gran impacte en la motivació del lector per llegir i en la millora de la comprensió lectora.


Per tenir èxit en una lectura expressiva cal saber-la preparar degudament. No et poden donar un text, així de sobte, i dir-te: “Té, llegeix”. Això seria un fracàs i no ajuda l'infant lector.


En la preparació d’una lectura expressiva hi intervenen moltes variables: l’entonació, la postura, el ritme, l’expressivitat, el volum, la velocitat, el gest… i, per suposat, el tarannà de l'infant.

No és fàcil. Les lectures que se seleccionin han de tenir sentit per als lectors i, també,  molt important, han de suposar una activitat realment “comunicativa”, en el sentit que l’auditori estigui realment interessat en escoltar-la. (Una petita part d'aquest paràgraf, seleccionada,  pertany a http://blocs.xtec.cat/ambelspeusaterra/tag/lectura-en-veu-alta/).

El repte era difícil i ens hi vàrem tirar de cap. 
Seleccionar la lectura, fer grups, decorar els espais, deixar les aules i la biblioteca ben preparades per acollir el màxim de gent...havia molta feina per fer!
Ens varen sorgir molts problemes perquè no és el mateix llegir per un mateix, o per a un grupet de companys, que llegir davant molta de gent i no saber si les teves paraules arribaran. Sí, molts dubtes i moltes incerteses ens varen anar sorgint al llarg de la preparació. 

Molts infants que han participat en la diada han dedicat bastant de temps en acondicionar  els espais,  fer murals, teresetes, escenografies, punts de llibres,...ho han fet perquè els hi venia de gust. Tot era poc per tenir a punt l'escola pel dia de la celebració. Inclús han vengut en temps de vacances per avançar tasques!

Al final, com si fos màgia, tot va sortir bé. Les paraules varen fluir dels llavis dels nostres nins i nines, els companys feien silenci, escoltaven! I els grups anaven i venien d'un espai a l'altre amb molta calma. Al final del dia, els infants contacontes deien que ho volien repetir i molts dels que escoltaven també es veien amb coratge de llegir pels altres en una altra ocasió. 

L'escola es va unir aquest dia amb un objectiu: estimar la lectura. També ens va ajudar a trobar-nos i retrobar-nos, a mesclar grups i cicles que sovint no fan coses plegats. Les cares ho diuen tot. 

Aquí tenim unes fotos de record. No hi son totes. Les anirem afegint! 
Si voleu aturar la música hi ha una icona a la part d'abaix de la presentació. 
 

 
Així és com es va organitzar la diada, gràcies a tots i totes els que la van fer possible!


SANT JORDI: HORARIS  I ESPAIS CONTACONTES DIA 30.   20 MINUTS CADA CONTE AMB DESPLAÇAMENTS INCLOSOS.

BIBLIONINS
AULA 4tB
AULA 4tA
AULA 3rB
AULA 3r A

9:15 – 9:40

La volta al món en 80 dies
Rafel, Jaume P, Pau i Miquel. 4tB
2n i  tercer cicle


La bella dorment
Nikola. 4tB
2n cicle


La fada polissona
Margalida, Marta, Nuria del Cid. 4tA
Educació Infantil
i primer cicle

Quan els dracs somien
Maite, Suhaila i Laia.3rB
Educació Infantil

Els Bons amics
Lucía i Paula S. 3rA
Educació Infantil
i primer cicle



9:40 - 10:10


De què fa gust la lluna
Lluc, Xisca, Núria. 4tA
Educació Infantil


El drac i la princesa
Maria, Lluqui i Xisca. 4tB
1r i 2n cicle

Ratolí de camp i ratolí de ciutat.
Paula, Luz i Valentino. 4tA
Primer cicle


Una àvia una mica bruixa
Bernat i Mateu
1r i 2n cicle.



Na caputxeta vermella
Núria i Mireia. 3rA
Educació nfantil


10:10– 10:40

El peix irisat
Maria, Lluqui i Xisca. 4tB
Educació Infantil  i primer cicle



Na Catalineta i na Catalinota
Sara, Marc i Gael. 4tA
Primer cicle


Petit Sioux
Óscar, Hugo i Joan. 3rB
Educació Infantil i primer


Star Wars
Alejandro i Iván.
1r cicle


10:40 – 11:10

Què hi ha per sopar?
Rosa, Mar; Nereha, Aina. 4tB
Educació Infantil

La ventafocs
Bea,  Alba i Alessia
2n cicle


De què fa gust la lluna
Lluc, Xisca, Núria
Educació Infantil


Sant Jordi
Tomeu i David. 3rA
2n cicle




11:10 – 11:30



El peix irisat
Aina, Paula J.3rA
Educació Infantil





La bella dorment
Nikola. 4tB
2n cicle




En Juanet de Sa Gerra
Pedro, Lucas. 4tA
1r cicle




Hora d’ aventures y la cueva de papà
Rafa, Enrique. 3rA
Educació Infantil

11:30 – 12:00.

Pati

Pati

Pati

Pati

Pati

12:15 –
12: 35

La princesa rebel
Nona. 3rB
EI i 1r cicle


Sant Jordi
Jaume O. 4tB
Educació Infantil 






12:35– 13:00

El girasol gegant de na Clara.
Carminya
1r cicle


Què hi ha per sopar?
Rosa, Mar, Nereha,
 i Aina. 4tB
Educació Infantil





13:00 – 13:20h



Caputxeta vermella.
Antònia Maria i Alba. 6è B. Educació Infantil



45 minuts (de 13:00 a 13:45h)
Los amantes mariposa.
Sacra. 4tB
4t curs i 3r cicle




La sorpresa d’en Blanquet
Aina, Romina i Cata
1r i 2n cicle de primària



13:20- 13:45




Neda que neda
Marta, Isabel. 6è B.
1r cicle



La princesa rebel
Nona. 3rB
EI i 1r cicle









                        
Trobau que ho hem de repetir? Nosaltres pensam que sí! 

En llibret du una temporada ben acompanyat!
 
 Esperam els vostres comentaris!
  

4 comentaris:

  1. Hola Llibret,
    Aquest dia mos ho vàrem passar molt bé!
    Anàvem per algunes classes mirant els conte contes dels altres.
    Jo també en vaig fer, amb dos amigues més, vàrem fer dos conte contes que es nomien:
    1r: El drac i la princesa.
    2n: El peix irisat.
    Es una experiència molt bonica!
    Aquest dia vaig aprendre moltes coses: entonació, expressió, vocabulari, etc, etc,...
    Ha, hi si que ho voldria repetir!
    Adéu!!!!!
    Besades!!!!
    Xisca Tomás Jiménez!!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola BIBLIONINS.
      sóc na Lluqui.
      Trob que na Xisca té rao en que va ser una experiancia molt bonica pero m'agradaria afegirli una cosa.
      Que tambe ha estat una experiéncia inolvidable escolta els contecontes dels altres.
      Jo trob que o podriem tornar a repetir o encare millor repetir aquesta activitat cada any.
      He apres una cosa molt important i és que m'agrada ensenyar als altres nins i nines.
      ADEU BIBLIONINS.


      MARIA DE LLUCH SASTRE VIVES 4TB

      Elimina
  2. MAGRADATMOTESCONTES
    ISABEL RODIGES 4AIS

    ResponElimina
  3. Hola Biblionins!
    Jo vaig fer un contacontes amb en Rafel, en Miquel i en Jaume P. Es deia "La volta al món en 80 dies." Ens va agradar molt fer-lo i ens va dur molta de feina preparar-lo, vàrem dur un mapa, un tren, un vaixell, ...per ajudar a entendre la historia.
    Ens va costar un mica entendre l'horari per poder anar a les altres aules a escoltar els contacontes. però al final ho vàrem aconseguir i ens va agradar molt anar d'aula en aula i fer també d'espectadors. Però el que més em va agradar va ser el conte de la nostra tutora " los amantes mariposa"!!!
    Adéu!
    Pau Segui Ferragut. 4tB

    ResponElimina

Deixa un comentari! La teva opinió ens importa molt! Gràcies!